|
Wymagania edukacyjne: przyroda, kl. 4
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1701 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
(na podstawie programu nauczania wyd. OPERON)
Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyrody w klasie 4
- samodzielnie i twórczo rozwija zainteresowania przyrodnicze
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
- osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- wyjaśnia dlaczego obserwacje i doświadczenia są podstawowymi metodami poznawania przyrody
- zna wszystkie przyrządy służące do obserwacji i zawsze potrafi się nimi posługiwać
- podaje różnice między patrzeniem a obserwowaniem
- wyciąga i formułuje wnioski z obserwacji i doświadczeń
- uzasadnia potrzebę prowadzenia obserwacji pogody
- opisuje krajobraz najbliższej okolicy
- określa swoją rolę w ochronie środowiska
- wykazuje skutki nieprzemyślanej działalności człowieka w środowisku
- określa cechy istot żywych
- uzasadnia znaczenie narządów człowieka
- omawia możliwości zapobiegania chorobom dzięki stosowaniu zasad prawidłowego żywienia
- wyjaśnia znaczenie słowa „nałóg”, podaje przykłady zachowań asertywnych w przypadku presji grupy namawiającej do zapalenia papierosa, picia alkoholu, zażywania narkotyków
- uzasadnia, że człowiek ma wpływ na zachowanie zdrowia własnego organizmu
- potrafi udzielić pierwszej pomocy potrzebującym
- podaje charakterystyczne cechy poszczególnych etapów rozwojowych i zauważa różnice między nimi
- wykazuje wpływ chorób zakaźnych na organizm człowieka, omawia możliwość ograniczenia zachorowalności na choroby zakaźne
- wyjaśnia, że długość trwania dnia i nocy w ciągu roku zmienia się
- wskazuje możliwości wykorzystania planu w życiu codziennym
- interpretuje plan najbliższego otoczenia, korzysta ze znaków umieszczonych w legendzie charakteryzując wskazany obszar na mapie
- wymienia interesujące obiekty położone w pobliżu własnej miejscowości, opisuje różnorodne krajobrazy Polski
- lokalizuje w terenie i na mapie topograficznej obiekty i zbiorowiska roślinne zasługujące na ochronę
- podaje możliwości poprawy stanu środowiska w najbliższej okolicy
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
- określa przedmiot badań kilku dziedzin nauk przyrodniczych
- umiejętnie posługuje się przyrządami stosowanymi w obserwacjach przyrodniczych
- sprawnie przygotowuje i przeprowadza obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
- umiejętnie sporządza notatkę z obserwacji i doświadczeń
- omawia sposoby prowadzenia obserwacji pogody
- podaje różnice między krajobrazem naturalnym a przekształconym przez człowieka
- proponuje sposoby ochrony roślin i zwierząt
- podaje przykłady działalności człowieka, której skutkiem są korzystne zmiany w środowisku
- określa warunki optymalne do życia człowieka
- wskazuje na planszy podstawowe narządy człowieka, określa ich role w organiźmie
- podaje sposoby odżywiania się zapobiegające występowaniu krzywicy, otyłości i próchnicy zębów
- określa alkoholizm jako chorobę, wskazuje sposoby odmawiania zapalenia papierosa, picia alkoholu, brania narkotyków
- omawia znaczenie udzielenia pierwszej pomocy
- charakteryzuje własny etap rozwojowy
- wskazuje miejsca będące źródłem drobnoustrojów chorobotwórczych, zna sposoby zakażenia się chorobami
- wskazuje sposoby wyznaczania kierunku północnego w terenie bez użycia przyrządów
- wymienia czynności umożliwiające narysowanie planu, rysuje plan klasy, szkoły, boiska stosując odpowiednią skalę
- odczytuje skalę mapy i oblicza odległość rzeczywistą między dwoma punktami, omawia znaczenie umiejętności czytania planu
- odczytuje na mapie Polski wysokość położenia własnej miejscowości w m n. p. m.
- podaje różnice między rezerwatem przyrody a parkiem narodowym
- wskazuje możliwości ochrony środowiska w trakcie wykonywania codziennych zajęć
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- określa przedmiot badań dwóch dziedzin nauk przyrodniczych
- potrafi posługiwać się przyrządami stosowanymi w obserwacjach przyrodniczych
- umie przygotować i przeprowadzić proste obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
- umie sporządzić notatkę z obserwacji i doświadczenia
- wskazuje sposoby obserwacji pogody, dokonuje pomiaru składników pogody za pomocą przyrządów
- umie wskazać elementy krajobrazu najbliższego otoczenia i opisać je
- rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta środowiska słodkowodnego i lądowego w najbliższym otoczeniu
- umie wskazać źródła zanieczyszczeń wody i powietrza
- wymienia wspólne cechy organizmów
- zna podstawowe narządy człowieka
- zna główne zasady prawidłowego odżywiania się
- wymienia skutki wpływu alkoholu, nikotyny i narkotyków na organizm człowieka
- zna i stosuje zasady higieny osobistej i otoczenia
- umie zachować się właściwie w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy
- zna główne cechy charakterystyczne etapów rozwojowych człowieka
- zna podstawowe zasady zapobiegania chorobom zakaźnym i pasożytniczym oraz umie je stosować w praktyce
- zna strony świata i umie je wyznaczyć za pomocą zmian długości cienia
- umie szkicować uproszczone plany klasy, boiska
- umie posługiwać się planem miasta i mapą turystyczną w celu znalezienia danego miejsca
- umie wskazać na mapie granice Polski, jej sąsiadów, region i miejsce zamieszkania
- zna zasady właściwego zachowania się na obszarach chronionych
- dostrzega wpływ swoich działań na stan środowiska przyrodniczego
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- wymienia dziedziny nauki zajmujące się przyrodą
- wymienia cechy oglądanych przedmiotów
- umie przeprowadzić proste obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
- potrafi z pomocą sporządzić notatkę z obserwacji i doświadczenia
- wymienia składniki pogody i przyrządy służące do ich pomiaru
- wymienia składniki krajobrazu najbliższej okolicy
- zna nazwy roślin i zwierząt środowiska słodkowodnego i lądowego w najbliższym otoczeniu
- przyporządkowuje nazwy odpadów do odpowiednich pojemników, wskazuje korzyści płynące z ponownego wykorzystania odpadów
- wymienia czynniki niezbędne człowiekowi do życia
- nazywa podstawowe narządy człowieka
- wymienia cechy produktów spożywczych nadających się do spożycia
- podaje przykłady ujemnego wpływu alkoholu, nikotyny i narkotyków na organizm człowieka
- wymienia podstawowe zabiegi higieniczne związane z pielęgnacją własnego ciała i odzieży
- zna numery alarmowe pogotowia ratunkowego, policji i straży pożarnej
- wymienia etapy rozwojowe człowieka
- wymienia nazwy chorób wywoływanych przez wirusy, podaje sposoby zapobiegania im
- nazywa kierunki główne i pośrednie, podaje sposoby wyznaczania kierunków głównych
- wyjaśnia co to jest plan, rysuje plan prostych przedmiotów
- wymienia kolejne czynności w trakcie czytania planu, odczytuje informacje umieszczone w legendzie mapy
- wskazuje na mapie hipsometrycznej Polskę i własną miejscowość
- nazywa obiekty chronione występujące w regionie, wymienia nazwy chronionych roślin i zwierząt
- wskazuje właściwe i niewłaściwe zachowania wobec środowiska
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie 4
- nie jest w stanie rozwiązać problemów teoretycznych i praktycznych o niewielkim stopniu trudności
Opracowała: mgr Maria Czajka – nauczycielka przyrody SP Nowy Żmigród |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|